söndag 26 oktober 2008

Äntligen hemma!

Igår kom tjejerna hem efter att ha varit på kollo hos min mamma och pappa i en vecka. Jag hade ett späckat schema förra veckan och för att slippa ha dåligt samvete för att jag var borta så mycket så fick tjejerna åka på kollo! Thelma älskar att åka dit och att kunna springa runt i ett jättestort hus och sitta på den till hälften inglasade och till hälften innätade altanen och spana på fåglar, insekter och ekorrar.

Flisa tycker också det är kul på landet men det märks att Flisa är en "en-persons-katt" för hon har verkligen ett stort behov av mig. Hon sover visserligen i sängen hos mamma och pappa men hon är mycket skyggare och tyr sig inte alls lika mycket till dem som hon gör till mig. Hon umgås helst med Thelma och mammas huskatt Elvis. I vilket fall som helst tror jag det är jättebra för dem båda att åka bort ibland, de har ju ett begränsat liv som innekatter och byte av miljö skadar aldrig! :-)

Båda katterna är alltid jättetrötta och sover mycket när de kommer hem från landet, Thelma är lite rastlös och gnällig det första dygnet men sen är hon sig själv igen. Men Flisa är SÅ glad att vara hemma, det märks verkligen att hon längtat efter sin matte. Igår var jag hemma hela eftermiddagen och sen var jag på fest på kvällen och när jag kom hem och skulle lägga mig så la sig Flisa tätt intill mitt ansikte på kudden bredvid och spann som en traktor. Hon verkligen njöt av att vara med mig och flera gånger har jag vaknat i natt av att hon putsat mig i ansiktet! Hon har putsat mina ögonbryn någon gång tidigare (mothårs såklart) men annars putsar hon mest på Thelma, men i natt så var hon verkligen kärlekskrank.

När jag vaknade i morse så hörde jag att det var något som smattrade i höger öra och när jag tittade upp låg Flisa där och spann som en propeller. När hon upptäckte att jag var vaken så började hon knorra på siamesers vis och vi låg bara där en lång stund och mornade oss. Thelma låg i vanlig ordning vid fotändan och tittade på oss som att vi var löjliga och sentimentala.. ;-)

Flisa tycker det är skönt att vara hemma och ligga i puffen vid fönstret.

Thelma vilar ut hemma i sängen. Borta bra men hemma bäst! :-)

Bonusbild på Elvis The King, härskare av mamma och pappas hus och gäst hemma hos oss titt som tätt!

Inga kommentarer: