måndag 5 oktober 2009

Aktiveringstips

Jag kanske har berättat om denna leksak förut men då gör jag det igen!

Denna hundaktiverings-leksak i trä köpte jag för ett tag sen och det har blivit succé faktiskt. På ena sidan så är det ett par kulor som åker runt i en "ränna" och när man vänder på den ser det ut som nedan: hål som man lägger godis i och så lägger man bollar ovanpå. Katten får sedan själv buffa undan bollen och plocka upp godiset. Hålen är rätt små och därför får missarna peta upp godisarna med tassen vilket tar en stund tills de fått rätta tekniken. Men de tycker att det är kul så jag rekommenderar varmt denna typ av aktivering!

Själv brukar jag lägga i Royal Canins Exigent i hålen, de äter den inte i vanliga fall så det blir som godis för dem men man kan nog lägga vilket godis som helst i. Dock kanske inte något blött eftersom plattan är av trä.. ;-)


Då ska vi se vad matte har gömt för något smarrigt denna gång...


... mums, om du buffar från vänster så buffar jag från höger!


Några minuter senare: Flisa var tvungen att springa på damrummet men bollarna har buffats iväg åt alla håll och Thelma kämpar tappert med godbitarna! I skrivande stund är alla godisarna uppätna! :-)

5 kommentarer:

Dui och Deco sa...

Vad kul! En sån ska nog matte få köpa till oss! Tasskram

Anonym sa...

kikar in,såg thelma agera bokstöd,så sött...

Nette sa...

Thelma tackar allra ödmjukast för komplimangen! :-)

Wikki Bloggkatten sa...

Hm undrar om jag kan åstadkomma samma effekt med husses grop-spel KaLaHa och några vanliga bollar - det såg ju kul ut! ^^
TassKram Wikki
PS: Tävling: Du vill väl va me?!! http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.12517543

Tre katter sa...

Ni är inte bara snygga tjejer utan smarta också!!
Jätte spännande leksak! Tack för tipset!

Tasskramar
//Zeke, Texas & Hajen