tisdag 13 januari 2009

Zylkène

Idag när jag gick hem från jobbet gick jag förbi veterinärmottagningen på samma gata som jag bor på och gick in och pratade med en tjej där om min siames Flisa. Flisa är väldigt blyg för främlingar och är lite ängslig av sig i största allmänhet. Med mig är hon hur go och glad som helst men så fort det kommer besök eller hon är på besök någon annanstans så går hon och gömmer sig direkt och kommer inte fram förrän efter en lång stund. Ibland vägrar hon komma fram helt, då ligger hon bara i sin igloo. Hon var väldigt tillgiven mot alla som liten men i samband med att hon blev könsmogen kom denna skygghet. Hon har alltså inte alltid varit skygg. Hon tycker att alla gäster är otäcka och jag tycker att det är synd att hon har den känslan i kroppen. Jag skulle vilja att hon blev lite lugnare och mer harmonisk i andras sällskap. Tyvärr kan hon inte leva hela livet med bara mig som enda människa i sitt liv, även om hon säkert skulle föredra det. Jag måste kunna lämna henne till kattvakter och veta att hon mår bra.

Hur som helst så berättade tjejen att det finns ett relativt nytt preparat som heter Zylkène som man kan ge till hundar och katter som t ex är oroliga eller ängsliga. Det lät väldigt positivt eftersom det inte är några konstiga kemikalier så jag tänkte att jag ska prova att ge Flisa det nu och se ifall det blir någon förändring. Min förhoppning är att OM det fungerar så kanske hon lär sig så småningom att främlingar inte är farliga. Jag tänkte jag skulle rapportera resultatet här på bloggen ifall det finns någon annan som är intresserad eller har samma problem med sin katt. Hur som helst så kommer jag att rapportera här på bloggen hur det går. Så... Nu börjar vi! :-)

Dag 1: Flisa är expert på att nosa reda på medicin som jag smugit ner i maten, godis eller vad som helst. Därför förberedde jag mig på att få vara väldigt listig när jag skulle lura i henne Zylkènen. Men så tänkte jag att jag provar att öppna kapseln och blanda det i blötmaten, precis som det stod i informationsfoldern. Och till min stora förvåning så mumsade hon glatt i sig alltihopa och visade inga tecken på att tycka att det smakar illa. Skönt! Nu är det bara att vänta och se om det blir någon förändring....

3 kommentarer:

Anonym sa...

oh det blir spännande att se hur det går...! sen kanske man kan pussas lite med henne?? *undrar bobo såklart*

Anonym sa...

å vad bra, verkligen värt att testa! Hoppas det fungerar. Steg ett (att få i Flisa medlet) verkar ju ha gått som en dans i alla fall! Lycka till! /Ida som hoppas på framtida siamesgos ;-)

Anonym sa...

Bobo: Ja jag hoppas att Flisa blir lite mer pussvänlig för dig! Hon kanske är lite lättare att charma än den svåra nöten Thelma.. ;-)

Ida: Ja första steget är avklarat, nu ska man bara få i henne det dagligen och hoppas att den lilla hetsäterskan inte kräks upp det.. :-) Jag hoppas att du får siamesgosa med Flisa snart!