lördag 16 juni 2007

Liten kurs i att vara katt

Välkomna till min lilla katt-kurs. Jag har märkt att det finns många katter därute som inte har förstått riktigt hur man ska uppföra sig som katt så därför tänkte jag informera om det nu. Jag antar att alla som läser detta är och smygsurfar när matte eller husse är på toa så ni får snabba er att läsa!!

1. Hur man får mat
Om man hör kylskåpsdörren öppnas så är det ett tecken på att matte eller husse är i köket och det är bra. Då är de nämligen nära matskålen och kan enkelt luras att fylla på den med godsaker. Det är därför viktigt att alltid sova mycket lätt så att man inte missar kylskåpsdörren!

Spring allt vad du kan mot köket MEN när du närmar dig så börja istället släntra, eftersom det är under vår värdighet att springa efter mat. Åtminstone när någon ser oss. Sedan gör man som följer:
- Sätt dig och stirra på din matskål och om inte det hjälper så jama (högt).
- Om ingen upptäcker dig (ibland är de rätt korkade, tvåbeningarna) så sätt dig precis mellan deras fötter så att de snubblar på dig.
- Om de fortfarande inte fattar vinken så lägg till ett jamande igen.
- Fortfarande ingen mat i skålen? Ställ dig på tå med framtassarna mot kylskåpet och se så mager ut som du bara kan. Jama.
- Ingen reaktion? Hoppa upp på bordet och skrik tills de får ont i öronen.
- Fortfarande inga godsaker levererade??? Hoppa då lååångsamt ner från bordet och gå därifrån, mycket låångsamt. Snegla över skuldran på vägen. Slår aldrig fel. Matte eller husses klarar inte ledsna katter och det lär snart serveras rökt kalkon, makrill i tomatsås och annat gott.

2. Hur man öppnar dörrar
Enkelt. Sätt dig och stirra på den. Förr eller senare kommer någon förbi och öppnar den för dig. Gäller dock inte ytterdörren som det tycks vara något speciellt med men dörrar till garderober och andra stängda rum öppnas på detta vis. Man kan även jama väldigt högt och ihållande tills någon öppnar. Det sparar tid om man har brådis in till någon skön klädhög att sova på eller så.

3. Hur man väcker sin matte eller husse
Här finns det en uppsjö av idéer. Mina favoriter är:
- Jama (högt) naturligtvis
- Bita matte eller husse i antingen händer eller fötter
- Använd matte eller husses mage som trampolin
- Sätt dig i fönstret och peta låååångsamt på en vas, kruka, ljusstake så att den närmar sig kanten på fönsterbrädan. Om de inte vaknar av skrapandet lär de vakna av dunsen/klirret.
- Var extra gosig, dvs kela. Ingen matte eller husse kan motstå en spinnande katt. Bör inte överdoseras, då blir de bortskämda.
- Väsnas först mycket och bli sedan helt tyst. Det vaknar de garanterat av och då måste de gå upp för att se vad man har för sattyg för sig.

4. Hur man hittar en bra sovplats
Överhuvudtaget överallt där tvåbeningarna vill antingen sitta, stå eller passera gående är bra sovställen. Personligen föredrar jag ett visst hörn av soffan och ofta hjälper det att jama väldigt högt så makar matte på sig och fluffar till en mysig filt åt mig men ibland funkar det inte. Platser varifrån man kan speja om man råkar vakna är mycket bra. Själv har jag fått matte att rensa en hel hylla för min skull.

Nu har ni gått igenom de första punkterna i katt-skolan. Jag återkommer med fler så fort jag kan men om ni har några önskemål om saker ni vill lära er så skriv en kommentar tack!

Mjau!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej nu e det jag igen. Punkt nr 1 e jag jättebra på. I synnerhet att sitta framför matskålen tills matte tycker synd om mig..o det dröjer inte så länge. Dom andra punkterna är inte riktigt min stil. Jag brukar sova när matte går upp. Möjligen att jag kör punkt 1 om jag inte e för trött. Hörde av min matte att du varit hos stygga doktorn idag. Hoppas du inte har för ont men du lär ju få hyfsat mycket godsaker nu. Fortsätt bara se lidande ut ;o)

Anonym sa...

bäst att se till att boris inte ser dom här små tipsen...*S*